Blog: Schijn vitaliteit

Onlangs las ik een column over schijnveiligheid. De blog beschreef de tijd waarin wij nu leven en de angst die veel mensen ervaren vanwege de kans op terroristische aanslagen. De conclusie van de column is dat we veel dingen doen om ons veiliger te voelen. De schrijver betitelt dit als schijnveiligheid. Wat hij bedoelt is dat we nooit 100% veilig zijn en dat we al die inspanningen alleen maar doen om ons goed te laten voelen.

Toen ik de column las gingen mijn gedachten meteen naar schijn vitaliteit. Hoe vaak hoor ik mensen niet zeggen: ‘Doordeweeks doe ik er alles aan om gezond te leven, zodat ik in het weekend ‘los kan gaan’. Een goed voorbeeld van schijnvitaliteit. Dat je er voor je gevoel zelf ‘alles’ aan doet om fit te worden om vervolgens de keuze te maken om dat wat je hebt opgebouwd weer af te breken.

Vitaliteit: een hip begrip

Je leest overal hoe belangrijk vitaliteit is. Hoe goed het is om gezond te leven, waardoor je duurzaam inzetbaar bent. Het is tegenwoordig een mooi modewoord, waar de arbo-artsen en vitaliteitscoaches hun vingers bij aflikken. Bij bedrijven komt vitaliteit ook steeds hoger op de agenda te staan. Vooral omdat werknemers steeds ouder worden, langer door moeten werken en de werkgever steeds meer van ze verlangt.

Wie is er verantwoordelijk voor jouw vitaliteit?

Is vitaliteit een verantwoordelijkheid van arbo-artsen, coaches en werkgevers? Ik denk het niet. Het begint bij jezelf. Een ander kan het je niet opdringen. Uiteindelijk gaat het erom dat je zélf gemotiveerd bent om zo gezond en fit mogelijk door het leven te gaan. Intrinsieke motivatie noemen we dat. Dát is je beste drijfveer. Als je niet intrinsiek gemotiveerd bent, dan zal het tienwekenprogramma dat je werkgever je aanbiedt je waarschijnlijk alleen op korte termijn iets helpen. En aan je even een beetje vitaal voelen heb je niet zoveel.

 

Gezondheid is niets meer dan gedragsverandering

Gezond leven is niets anders dan je gedrag veranderen. Misschien stop je nu met lezen, omdat je dit al zo vaak gehoord hebt. En toch is het de waarheid. Om gedrag te veranderen moet je je bewust worden van wat nou precies jouw gedrag is. Je moet patronen gaan doorbreken. Maar hoe doe je dat? En wat is vitaliteit eigenlijk precies?

Mentale aspecten van fitheid

Als je echt wilt weten wat fit zijn is, dan moet je voor jezelf wel helder hebben wat jij onder fit zijn verstaat. Fit zijn is meer dan alleen de kilo’s, bewegen en gezond eten. Fit zijn is een veel groter pakket waarbij het mentale aspect het belangrijkst is. Wat je ook doet om fit te worden en te blijven, dat mentale aspect zal er als een rode draad doorheen lopen. Als het in je hoofd niet goed zit, dan kun je trainen wat je wilt en minder eten wat je wilt, het zal je weinig brengen. Daarom zou het je eerste prioriteit moeten zijn om je mentale balans terug te vinden.

Sport en voeding

Rust en mentale balans zijn de belangrijkste pijlers voor vitaliteit. Op die basis bouw je verder met sport en voeding. Om fit te worden ga je minimaal twee keer per week sporten en je let op je voeding. Daarbij mag je echt af en toe wel een wijntje, een biertje of wat lekkers eten, als je het maar bewust doet. Maak keuzes. Uitzonderingen daargelaten kun je zelf de keuze maken tussen een fit en gezond lichaam en een slechte gezondheid. Welke keuze maak jij?

Ben je toe aan je volgende stap?

Wij snappen dat je de beste keuze wel wilt maken, maar dat het nog niet makkelijk is om daarin actie te ondernemen. Daarbij gaan we je helpen. Maar onze eerste vraag aan jou is om eerlijk naar jezelf toe te zijn. Durf jij jezelf een spiegel voor te houden en kritisch naar jezelf te zijn?

Als het antwoord ‘ja’ is, dan ben je bij ons aan het juiste adres om de volgende stap te zetten. Wij helpen je graag verder met het vinden van rust, een mentale balans en met sporten en gezonde voeding. Met vitaliteit dus.

– Rob –